Zijn er nou veel mensen die dat doen? Hulp van een professional organizer inschakelen? Jazeker!…
Opruimen na overlijden: 4 tips
Dit is misschien wel een van de moeilijkste dingen die er is. Opruimen na overlijden. Iets wat je liever niet wilt. Of nog niet over na wil denken, maar waar je op een zeker moment in je leven mee te maken krijgt.
Tijd
Er komt veel op je af en er moet veel geregeld worden.
Tijd is een belangrijke factor, is snelheid geboden omdat de woning leeg moet vanwege het aflopen van het contract? Of kun je het rustig aan doen omdat je de tijd hebt? Ik heb alvast een aantal tips op een rij gezet voor opruimen na overlijden, een aantal administratieve dingen moeten namelijk meteen gedaan worden.
Jij bepaald wanneer
Allereerst wil ik op het hart drukken dat niemand voor jou bepaald wanneer je moet opruimen na overlijden van jouw dierbare. In een rouwproces is hier zeker in het begin helemaal geen ruimte voor. Op een gegeven moment komt vanzelf het gevoel dat je wat wil gaan doen. Of misschien komt dat gevoel niet, wil je graag die kamer in huis precies zo laten en vind je het fijn om daar af en toe tijd door te brengen. Iedereen is verschillend en iedereen gaat er anders mee om. Als het voor jou goed voelt is het goed.
Wat doen we met de spullen?
Waar moeten we beginnen? Hoe moeten we beginnen? Wanneer moeten we beginnen?
Ik geef je tips om te starten en al keuzes te maken in dit proces zodat je straks niet je hele kostbare zolderruimte vol hebt staan met dozen van dierbaren.
Vraag om hulp bij de mensen om je heen, samen wordt het al wat minder zwaar. Het is fijn als 1 persoon een checklist en planning bijhoudt van wat er moet gebeuren en wat er al is gedaan. Zo is er overzicht. Je kan dit doen op een kladblok of kiezen voor een online app die voor meerdere personen toegankelijk is als Rememberthemilk.
In een planning kun je goed de tijd bewaken en zien wanneer je extra hulp nodig hebt. Het is fijn als op je op tijd sterke mensen hebt gevraagd voor het tillen van meubels op die ene zaterdag.
Dit zijn de 4 belangrijkste tips
1 Belangrijke papieren verzamelen:
Allereerst moeten de administratieve en financiële zaken geregeld worden. Verzamel alle belangrijke documenten, bewaar ze bij elkaar en zorg dat je ze ergens opbergt zodat ze niet per ongeluk weggegooid worden. Met bijvoorbeeld deze checklist kunnen de belangrijkste zaken meteen in gang gezet worden op administratief vlak.
2 Spullen verzamelen en in categorieën verdelen:
Welke spullen zijn er allemaal? Om goed te weten over welke dingen je moet beslissen kun je het beste eerst alles in categorieën verdelen: keuken, boeken, kleding, handwerk- en knutselspullen, gereedschap, meubels etc. Een keuken is een goede ruimte om te starten.
Als er voorwerpen zijn die waardevol zijn om te bewaren: maak hier een aparte stapel van. Deze stapel kun je verdelen of verloten noemen. Als er niets is vastgelegd in een testament en meerdere personen willen dat ene erfstuk hebben is loten een eerlijke manier. En wees, hoe moeilijk ook, kritisch. Bewaar écht alleen waardevolle spullen. Geen spullen waarvan je denkt dat ze ooit nog van pas komen. Hier kun je nog meer lezen over hoe je kunt opruimen.
3 Spullen naar het goede doel en het afvalbrengstation:
Alle spullen die kapot zijn kunnen afgevoerd worden naar het afvalbrengstation. De spullen die in goede staat zijn kunnen worden verkocht of gedoneerd. Er zijn veel verschillende goede inzameldoelen.
Hou er rekening mee dat kringloopwinkels alleen spullen komen ophalen als er ook meubels bij zijn, maak dan tijdig een afspraak. Vaak is er een wachttijd waar je rekening mee moet houden. Als je spullen gaat verkopen, maak hier dan een plan voor en stel een uiterste verkoopdatum in je agenda. Zo voorkom je dat je spullen toch in je huis blijven staan. Als je het niet verkoopt, doneer het alsnog.
4 Waardevolle spullen bewaren:
Het is zonde als de waardevolle spullen die je hebt uitgekozen in een doos op zolder komen te staan. Bedenk hoe je dingen kunt verwerken in je eigen interieur. Maak een plank leeg in je vitrine kast en bundel daar de mooie items. Je kan ook een memorybox maken speciaal voor deze spullen, deze kun je dan af en toe uit de kast pakken als je daar behoefte aan hebt. Zo heb je op een plek de spullen bij elkaar en kun je deze makkelijk bereiken.
Wist je dat je ook kussenhoezen kunt laten maken van dat ene favoriete kledingstuk? Zo wordt de mooie bloemenblouse een mooi kussen op de bank en kun je er op die manier van genieten.
Hulp
Als je het lastig vindt om te starten met opruimen na een overlijden of het lukt niet goed om keuzes te maken dan kan ik je helpen.
Als neutraal persoon met oog voor jou in deze moeilijke tijd. Met respect voor de spullen en de beslissingen die er genomen moeten worden. Ik help je met het overzicht, bewaak de tijdsplanning en help je met keuzes te maken. Je hoeft het niet alleen te doen. Ik help je graag!
Liefs Meta
#opruimennaoverlijden #opruimen #opruimexpert #watdoenwemetdespullen #doneren #tips
Photo by Aarón Blanco Tejedor on Unsplash